Grup d'albaes i cant d'estil de l'Horta: potenciar la cultura valenciana a ple pulmó
Una escola municipal es va plantejar recuperar un element clau de la cultura valenciana: les albaes. La seua labor va servir per a posar en marxa un grup que hui en dia manté viva la tradició en els actes que es realitzen a Puçol al llarg de l'any. El 9 d'octubre tornarem a disfrutar del seu treball… encara que ja plantegen un creixement important per a l'any que ve.
A finals del segle passat, amb Salvador Claramunt com a regidor de cultura, va sorgir l'Escola Municipal de Cant d'Estil, en la que el professor era el cèlebre cantant i versador Josep Bahílo. davall la seua direcció un grup de jóvens va començar a recuperar les albaes i a exhibir el seu talent en els actes festius de la població. Quan el professor es va traslladar, l'escola va perdre força i va acabar desapareixent.
“Va ser un època gloriosa en què els alumnes vam anar formant-nos i, al mateix temps, vam començar a enfrontar-nos al públic, gràcies a les actuacions que es van realitzar a partir de 2002 al maig i al setembre”, recorda Fernando Ferrer, alumne de l'escola en aquells anys. “Tant en les albaes de maig com en la nit d'albaes de les festes populars, actuàvem junts els components de les escoles de cant d'estil i de tabal i dolçaina, la qual cosa ens va facilitar molt eixir a actuar posteriorment a altres poblacions”.
José Antonio Soriano, Betlem Martín, José Antonio Rojas, Fernando Ferrer i Juan Fernando Ferrer des de llavors han participat pràcticament tots els anys en les actuacions de maig en l'església dels Sants Joans i al setembre en la plaça del País Valencià, l'església, l'ajuntament i les cases dels festers.
La continuïtat de l'escola va vindre de forma natural fa cinc anys, quan Rojas i Fernando es van plantejar muntar un grup amb què potenciar la cultura valenciana no sols en els actes de Puçol, sinó també en altres poblacions de la comarca.
Així va nàixer el Grup d'Albaes i Cant d'Estil de l'Horta, que hui és una presència habitual en els esdeveniments locals: la festa de Sant Antoni al gener, les albaes de les falles al febrer, les albaes de maig, les festes de setembre o la setmana cultural entorn del 9 d'octubre formen part de la seua agenda anual.
Per a les seues actuacions compten amb un versaor (Juan Sebastiá), dos cantaores (Antonio Rojas i Fernando Ferrer), un dolçainer (Josep Miret) i un tabaleter (Josep Javier Gómez). Amb ells no és un problema l'escenari, si és a l'aire lliure o en interiors, la sonoritat, el tipus de públic, l'edat… s'adapten a totes les ocasions i són capaços de traure-li punta i un somriure a qualsevol situació.
En la seua defensa de la cultura i les tradicions valencianes, Fernando i els seus companys volen més, per això ja han iniciat les gestions per al que volen que siga el gran esdeveniment del 9 d'octubre l'any que ve: “Volem una matinal recorrent els casals fallers fins a arribar al discurs institucional en la porta de l'ajuntament; que s'impliquen les falles, l'altre gran col·lectiu que aposta per la cultura valenciana”, planteja Fernando. “El 9 d'octubre ha de sumar-se tot el món: les falles, la música, el tabal, la dolçaina, les albaes… i, per descomptat, els veïns. Un autèntica marató de cultura valenciana recorrent els nostres carrers a ple dia. Eixe és el nostre desafiament”.
La resposta, d'ací a dotze mesos.
Informa: Sabín | Fotos: Sergio Maestro

