La duresa i la bellesa de llançar aigua beneïda sobre 600 mascotes i 150 cavalls en a penes hora i mitja

Huit amics de Puçol, amants dels cavalls, porten anys mantenint viva la tradició de la benedicció d'animals, en col·laboració amb l'ajuntament, amb l'església dels Sants Joans i, per descomptat, amb els centenars de veïns que desfilen amb la seua mascota o els seus cavalls per a rebre la benedicció de Sant Antoni Abad.

Des de finals del segle passat, un grup de amics, tots ells amants del cavall i de la tradició, es distribuïxen la faena per a aconseguir que a Puçol no es perda la benedicció d'animals a càrrec de Sant Antoni Abad. Durant un temps van ser coneguts com els 7 magnífics, encara que últimament ja són 8: José Vicente Sanchis, José Cisneros, Amadeo Alonso, Alejandro Sancho, José Antonio Miret, Juan Esteve, José Javier Izquierdo i Paco Almenara.

Per a mantindre viva la benedicció a Puçol ha sigut fonamental coordinar-se amb altres poblacions, a l'hora de repartir-se les dates, una cosa que realitzen a través de la Federació Valenciana de la Festa de Sant Antoni Abad, la qual cosa ha permés que a l’Horta no s'acumulen diverses benediccions en un únic dia, un fet fonamental per al protagonisme de les mascotes de cada poble i, sobretot, els cavalls, que acudixen cada cap de setmana a una població.

Per a animar als veïns els huit organitzadors es mouen entre empreses i col·laboradors a fi d'aconseguir els detalls amb què obsequiar els participants, potser la tasca més dura, però també necessària perquè la festa funcione, ja que fa anys ells organitzaven també altres activitats, com les calderes, però actualment és la Comissió de Sant Antoni la que s'ocupa de la resta d'actes festius al gener (calderes, foguera, festejos taurins…), quedant la benedicció d'animals com la seua principal activitat.

Enguany hem repartit 600 bosses amb detalls per a les mascotes i 150 garrots per als veïns i amics que han desfilat amb cavalls i inclús amb bous i burros”, explica Paco Almenara, un dels huit organitzadors. “Cal destacar a més que enguany hem notat molta afluència de fora i hem trobat a faltar alguns cavalls del poble i això que el temps ha acompanyat, pel que animem els veïns a què participen de la benedicció, una tradició que no hem de perdre”.

I això que el diumenge 15 de febrer van comptar amb un aliat addicional, ja que els festers d'enguany van estar repartint tiquets per a realitzar tres rifes al llarg del matí, amb regals més aïna simbòlics (un esmorzar, un canari amb la seua gàbia i una sèrie de classes d'equitació), encara que per als festers, com per als amants dels cavalls, l'important és que els veïns isquen i disfruten de l'ambient i d'una tradició que va estar durant anys a punt de desaparéixer.

Només l'espenta d'estos huit hòmens, que quasi mai ixen en la foto, ha permés que Ismael Ortiz, el nou rector dels Sants Joans des de fa any i mig, haja de reservar un matí de febrer per a fer exercici: llançar una vegada i una altra l'aigua beneïda sobre mascotes, cavalls i també sobre els seus amos.

I tot des d'un lloc privilegiat junt amb la imatge del sant, rodejat dels milers de veïns que es van donar cita en la plaça: un esforç així val la pena.

Informa: Sabín | Fotos: Sergio Maestro

fotos facefotos facefotos facefotos facefotos hq151-bendicion-animales-3

16 Febrer 2015
FaceBook  Twitter  
  • Imprimeix