Torna el concert de pel•lícula: Santa Cecília oferix a Gilet un atractiu programa de bandes sonores

El concert de l'Orquestra Simfònica de Santa Cecília celebrat l'11 d'abril en la sala d'actes de la Casa de Cultura va ser, probablement, el millor espectacle oferit per esta formació en tota la seua història: un exemple d'originalitat, modèstia i sentit musical que demostra que esta jove formació multiplica les seues aspiracions en els últims mesos. Després del seu èxit a Puçol, el dissabte 8 de juny, a les 8 vesprada, repetixen en el Centre Cívic de Gilet, amb entrada gratuïta.

Javier Teruel va entrar com a director de l'Orquestra Simfònica i de la Banda Juvenil a la tardor de 2013. Alumne format en la casa, coneix a la perfecció la idiosincràsia del Centre Musical i Instructiu Santa Cecília, per la qual cosa els seus passos s'han encaminat des del primer moment a treballar junt amb els músics, escoltar-los, oferir-los novetats. En definitiva, potenciar el gaudi del músic en cada activitat.

Javier va començar com a alumne en l'escola de Santa Cecília, on va realitzar els estudis elementals de música. Va acabar la carrera a Castelló, després va estudiar quatre anys de direcció en la Fundació Musical de la Vall d'Albaida. A més toca el saxo i, en companyia d'uns amics, ha format el quartet Púrpura Pansa amb què ja té el segon disc en marxa.

I el seu objectiu a l'assumir la direcció de dos seccions de Santa Cecília és potenciar l'escola, atraure públic i que tots junts disfruten de la música.

Després de la seua brillant interpretació d'El llac dels cignes al novembre del passat, d'ací a la Setmana de Santa Cecília, la formació ha continuat treballant en projectes originals, per a desembocar a l'abril, que l'orquestra simfònica ens  va oferir Un concert de pel·lícula, en el que les adaptacions musicals —realitzades en molts casos pel nou director— van servir per a combinar qualitat i comercialitat: els títols, triats pels propis membres de l'orquestra, van permetre al públic disfrutar de peces tan conegudes com a Parc juràssic, Star Wars, Joc de trons, El senyor dels anells, Amelie, Boja Acadèmia de Policia i Pirates del Carib.

Des del primer moment d'Un concert de pel·lícula, la música i les imatges són les protagonistes: amagada darrere de la pantalla, encara que visible a través de les imatges, l'orquestra  interpreta una impressionant selecció de bandes sonores però sense assumir el protagonisme, acceptant un paper modest, quasi secundari. Darrere, però molt present.

I tot va començar amb una afortunada casualitat.

Vaig anar a un concert de l'Orquestra de la Comunitat Valenciana en el Palau Reina Sofía i davant dels músics van posar una projecció de la Fura dels Baus”, recorda Javier. “Em va agradar la idea, perquè podies veure al mateix temps les coreografies i l'orquestra. Així que vam fer proves amb la pantalla de la Casa de Cultura i va funcionar, per la qual cosa vam decidir utilitzar la pantalla en tot moment, excepte a l'inici i al final, que es veure sola a l'orquestra”.

Un inici amb la fanfàrria de la 20th. Century Fox i una introducció llegida per la presentadora sobre l'experiència que viurem. A continuació, ix el director, baixa la pantalla i comença la música amb una espectacular suite de parc juràssic, de John Williams, mentres els dinosaures omplin la pantalla.

Amb esta teníem un problema i és que el tema principal, que és molt conegut, entra en el minut 6 d'una peça de 10 minuts, el que potser dificultava identificar-la, però mana la partitura i vam respectar eixa estructura... i la veritat és que va funcionar molt bé com a inici del concert”.

També va ser un important desafiament adaptar Pirates del Carib, de Klaus Badelt i Hans Zimmer, perquè en la primera part de la trilogia hi havia poc sintetitzador, una cosa que es va estendre més en les altres dos seqüeles. Molta orquestra per a reduir-la a una xicoteta formació, però un gran treball d'adaptació i l'esforç dels intèrprets va convertir la peça final del concert en un altre treball impecable.

I, en general, cada tema triat pels propis músics té la seua pròpia dificultat: Indiana Jones i Harry Potter, altres dos peces de John Williams, van ser descartades per l'extrema dificultat per al treball de cordes; Boja Acadèmia de Policia va ser una elecció personal de Javier, perquè així posava una nota d'humor en l'actuació; per a completar la capçalera de Joc de trons, que dura menys de dos minuts, va caldre adaptar la peça Goodbye brother del piano a l'orquestra, tasca que va caure en mans del propi director i així fins a arribar a una altra de les sorpreses del concert, Star Wars...

Mai haguérem pogut interpretar esta peça si no fóra pel treball d'Álex Díaz i el cor de veus infantils de Santa Cecília, que han realitzat un treball magnífic i que funcionen molt bé amb les imatges de la desfilada i la carrera de l'Episodi I de Star Wars”.

Encara que la música per si sola no hauria pogut aconseguir res si no fóra pel treball en l'ombra de Marcos Crispín amb la preparació dels vídeos, que es va ocupar de preparar una selecció d'escenes editades per a acompanyar de forma sincronitzada a la partitura existent, i de Manuel Alejandro Romero que estava en cabina, llegint la partitura alhora que l'orquestra tocava, per a ajustar els canvis de seqüència en el moment precís.

Un treball impecable el seu que avala la tesi de Javier: si estan a gust, els músics són capaços de qualsevol cosa. I això s'aconseguix amb un repertori pròxim al públic. Una sala plena també contribuïx que els músics no se'n vagen de l'orquestra. I tindre eixida, perquè la corda no té cabuda en la banda i si no comptes amb una formació com l'orquestra simfònica, doncs els músics de corda abandonen prompte.

L'orquestra simfònica és una formació que pot donavos ho perdeur molt de joc i eixe és el meu objectiu. Cal tindre en compte que és l'única que aglutina als alumnes de l'escola de vent i la percussió (que tenen eixida natural en la banda) i també als de corda. Els tres grups junts poden oferir una altra música i este concert de bandes sonores és una bona prova d'això”, finalitza el jove director.

Un concert inoblidable que repetiran en altres pobles, el primer és Gilet. El dissabte 7 de juny a les 20 hores. Si no ho vau veure, no vos ho perdeu. De pel·lícula.

Informa i fotos: Sabín

fotos face fotos face

369-javier-teruel-1

10 Juny 2014
FaceBook  Twitter  

Altres